Zapisz się na warsztat

Czy Twojemu związkowi zagraża rozstanie?


Rozpad związku

Na podstawie analizy ponad 18 tysięcy heteroseksualnych par będących w długoterminowych związkach grupa norweskich badaczy opublikowanej przez Norwegian Institute of Public Health wyłoniono kilka przyczyn zwiększających prawdopodobieństwo rozstania.

Niezadowolenie ze związku w ocenie kobiety

Nie powinno dziwić, że podstawowym czynnikiem doprowadzającym do rozstania jest niezadowolenie ze związku. Ciekawostką jest jednak fakt, że to kobiety miały decydujący wpływ na zakończenie związku i ich ocena była kluczowa dla rozstania. Wyniki te są o tyle zaskakujące, iż badania naukowców amerykańskich przestawione w latach 80. I 90. ubiegłego wieku wskazywały na mężczyzn jako tych, którzy doprowadzali do rozstań. Tą zmianę wytłumaczyć można zwiększającą się samodzielnością kobiet, które nie będąc w tak dużym stopniu zależne finansowo i społecznie do swojego partnera mogą zdecydować się na rozstanie.

Jeśli więc jesteś kobietą i zaczynasz negatywnie oceniać swój związek włącz „czerwoną lampkę”. Zatrzymaj się i zastanów się jak ulepszyć swój związek. Nad uzyskaniem pomocy dla siebie, partnera lub związku może pomóc Ci psycholog. Satysfakcja ze związku nie jest bowiem jedynie „widzimisię”.

Szkodliwe emocje

Kiedy jesteśmy ogarnięci złością, smutkiem, rozważaniami na temat naszego położenia łatwo jest przeoczyć potrzeby partnera a stąd już niedaleka droga do rozstania. Nikt przecież nie lubi czuć się pominięty? Jeśli czujesz, że w Twoim życiu jest bardzo dużo negatywnych emocji postaraj się zadbać o siebie. Jeśli masz problemy z radzeniem sobie ze stresem, spróbuj odprężyć się. Weź kąpiel, posłuchaj muzyki lub obejrzyj film. Możesz także przeczytać artykuł o relaksacji dostępny na naszej stronie i już dziś rozpocząć trening relaksacyjny. Zrób to dla siebie i dla swojego partnera!

Możesz też skorzystać z profesjonalnej pomocy np. psychologa lub psychoterapeuty zwłaszcza jeżeli nie jesteś w stanie zidentyfikować źródła negatywnych emocji u siebie lub partnera.

Znowu ten stres

Wiemy, że stres negatywnie odbija się na naszym zdrowiu, ale żeby jeszcze na związku? Te nieco przerażające informacje płyną z badań zespołu Røsand. Stres w naszym życiu to nie tylko problemy w pracy lub domu, to także codzienne zmaganie się z obowiązkami, poczucie przeciążenia, hałas, tłok i brak odpowiedniej ilości snu. Te (ale również i inne) czynniki mogą być dla nas tak samo szkodliwe jak bycie ofiarą napadu czy przeżycie wypadku samochodowego.

Psychologowie wyróżniają również stres pozytywny! Tak więc nawet miłe z pozoru wydarzenia jak ślub, wygrana na loterii czy przeprowadzka do nowego domu oznaczają dla nas stres. Wygląda na to, że stres dopada nas wszędzie? Zdecydowanie tak – jednakże gdy zarówno my jak i nasz związek jesteśmy w dobrej kondycji radzimy sobie z wszystkimi stresorami bez problemu. Problemy pojawiają się gdy nie jesteśmy w pełni sił i gdy stres powoduje, że zamykamy się w sobie. Co więcej – codzienne stresory w opinii badaczy z Norwegii znacznie bardziej szkodzą związkom niż stres wypływający z ważnych wydarzeń życiowych.

Znaczenie stresu jest większe dla kobiet niż dla mężczyzn. Weź to pod uwagę w swoim związku. W tej sytuacji pomóc może współodczuwanie problemów partnera tak jak swoich, unikanie destruktywnych metod rozwiązywania konfliktów oraz poszukiwanie dodatkowych źródeł wsparcia społecznego (np. w ramach rodziny). Można również skorzystać z pomocy porady psychologa dla par jeśli czujecie, że nie dajecie sobie rady i za bardzo oddalacie się od siebie.

Edukacja – czyli jaką szkołę skończyłeś?

Spokojnie, to nie oznacza że musisz od razu biec by zapisać się do szkoły. Ale możesz wyciągnąć wnioski. Być może wyższym poziom edukacji ma związek z dobrymi zdolności komunikacyjnymi, mniejszymi problemami finansowymi lub możliwością odpoczynku na wakacjach. Rozważ co możecie zrobić dla swojego związku.

Pamiętaj aby dbać o swój związek zawsze, codziennie. Niech stanie się to dla Was przyjemną rutyną. Wspominajcie dobre czasy, róbcie ciekawe nieoczekiwane rzeczy lub wykonujcie codzienne obowiązki razem. Od czasu do czasu znajdź czas na przyjemności. Zawsze znajduj jednak czas na rozmowę, zwłaszcza wtedy gdy Ty lub partner przechodzicie trudne chwile. Wielu przyjemnych chwil!

Opracowano na podstawie:Susan Krauss Whitbourne, Ph.D. 2014 za: Røsand, G.-M. B., Slinning, K., Røysamb, E., & Tambs, K. (2014). Relationship dissatisfaction and other risk factors for future relationship dissolution: A population-based study of 18,523 couples. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 49, 109-119. doi: 10.1007/s00127-013-0681-3

Autor posta: psycholog Magda Pytlok

Jestem psychologiem pracującym w przedszkolu od ponad 10 lat. Prowadzę zajęcia rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne, ale również wspierające rozwój procesów poznawczych.

Uwielbiam Pozytywną Dyscyplinę, jogę, metody relaksacyjne, Mazury i Warmię, psychologię, rozwój oraz robótki ręczne.

Prowadzę fanpage Porady psychologiczne i rodzicielskie - Symbolia oraz grupę o tej samej nazwie. Mam dwoje cudownych, żywiołowych dzieci oraz jednego wspierającego męża.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Nadchodzące warsztaty

Nie odnaleziono wydarzeń!

Bądź na bierząco